JavaScript is disabled. Please enable to continue!

Mobile search icon
Food & Feed Testing >> Kundeservice >> veien til lab

Kom i gang - alt du trenger å vite om bestilling av analyser, utstyr og transport

Sidebar Image

Her har vi samlet nyttig informasjon om prøvegangen; fra bestilling til du får resultatet tilsendt.

1. NY KUNDE?

Velkommen til Eurofins.

Vennligst fyll ut dette skjemaet for å registrere deg. Send deretter en mail til mat@ftn.eurofins.com med ytterligere informasjon om produkt og ønsket analyse.

 

2. KONTAKT OSS

Eurofins Food & Feed Testing Norway har flere avdelinger i Norge, og er et globalt selskap og tilbyr det aller meste innen analyser av næringsmidler, fôr og råvarer.

Ta kontakt med Nasjonalt Kundesenter mat@ftn.eurofins.com for å avtale analyser og få tilsendt et tilbud. Eurofins Food & Feed sørger for at du får riktig analyse til din prøvetype og gjør alt klart til at du kan levere inn prøver.

Før kontakt med oss i Eurofins Food & Feed kan du tenke igjennom:

  • Hvilke analyser skal Eurofins analysere? Hva er hensikten med analysen? Det er viktig med en god og tydelig kommunikasjon til laboratoriet slik at forventninger avklares tidlig, og dermed et riktig tilbud av oss. 
  • Er det spesifikke krav til metode, akkreditering og grenseverdi?
  • Er det nok prøvemateriale?

Eurofins ønsker å vite mest mulig om prøven du skal analysere, og hva du ønsker å oppnå gjennom dine analyser.

Eurofins Food & Feed er et globalt selskap og tilbyr det aller meste innen analyser av næringsmidler, fôr og råvarer.

Tilbudet/avtalen skal aksepteres skriftlig før du sender inn prøver til analyse.

3. BESTILL ANALYSER

Etter aksept av tilbud (se steg 2), kan analyser bestilles i Eurofins OnLine (EOL). Tilbud med analyser og priser vil være tilgjengelig der.

Se våre informative opplæringsvideoer og generell innføring i Eurofins OnLine her.

Bestillingsskjema må alltid følge med prøven ved innsendelse

Ved fullført bestilling i Eurofins OnLine, skal bestillingen printes ut og legges sammen med prøven. Har du ikke printer, skriv opp referansenummer du får i bestillingen og din kontaktinformasjon (telefonnummer, navn, bedrift, epost).  

Alternativt kan du benytte et manuelt bestillingsskjema, som du finner her.

Vi foretrekker elektronisk utfylt skjema, hvis ikke må det skrives tydelig og presist hva du vil analysere. For manuelle registreringer, vil et gebyr tilkomme.

På bestillingsskjemaet er det viktig å gi informasjon om samleprøve, er prøve allerede homogenisert, elelr ønskes kun visse deler homogenisert (f.eks.: fisk med eller uten skinn og bein, eller hermetisk mais med/uten lake).

4. PRØVETAKING OG UTSTYR

Prøvetaking

Troverdige analyseresultater krever både høy analytisk kvalitet og korrekt prøvetaking. Selve prøvetakningen påvirker analyseresultatet om det ikke er utført med rett teknikk, emballasje og forsendelse. Her finner du veiledere/ instrukser for prøveuttak.

Har du lite prøvemateriale? Ta kontakt med din kundeveileder eller mat@ftn.eurofins.com.

Representativ prøvemengde

Kjemiske analyser: Optimal prøvemengde for de fleste analysene er ca. 300g. Skal du flere analyser på samme prøve, vil det være nødvendig med mer prøvemateriale (minst 500g). Prøver som skal analyseres for allergener må sendes i original forpakning eller egen pose/boks. Dette for å hindre kontaminering.

Mikrobiologiske analyser: Optimal prøvemengde er 200g per prøve.

 

Utstyr til prøvetaking og forsendelse

Her kan du bestille emballasje, prøvetakings- og forsendelsesutstyr.

Ta kontakt om du trenger veiledning.

5. PAKKING OG INNSENDELSE

Alle mikrobiologiske prøver må holdes kjølig under transport. Dette kan også gjelde andre prøver som er temperatursensitive.

  • Kjøl ned prøven for innsending
  • Frys kjøleelementer i god tid før innsending
  • Benytt flere elementer i esken ved forsendelse, særlig når det er varmt ute
  • For å unngå brekasje og ødelagte prøver, skal prøvene pakkes godt inn med noe som beskytter prøven fra støt og spisse gjenstander. Utstyr til dette finner du i Emballasjeshoppen
  • Temperatursensitive analyser må ankomme laboratoriet senest neste dag innen kl. 14:00. Ved forsendelse med post, må Ekspress overnatt brukes. Det er viktig å sjekke innleveringstider hos posten.

Prøvene kan leveres direkte eller sendes inn til ditt lokale mottak/laboratorium. Her er finner du en oversikt over våre avdelinger og mottak. Husk å sjekke åpningstider før du leverer inn.

Transport kan bestilles på transportbookingssiden til Eurofins.

Vi er kun en formidler av transport og har ikke ansvar for utførelsen av logistikken.

6. STATUS INNSENDTE PRØVER

I resultatmodulen i Eurofins OnLine kan du se prøvestatus og forventet resultatdato. Midlertidige resultater og endelige resultater vil fortløpende bli oppdatert der. Sluttrapport blir sendt som pdf til oppgitt e-post adresse(r).

Se Eurofins OnLine informasjonsvideo og få gode tips. Eurofins OnLine er et godt verktøy for å lage statistikk og få oversikt over dine resultater og prøver.

Har du spørsmål om resultatet ditt, ta kontakt med utførende laboratorium i Norge. Vi anbefaler å sende med rapporten slik at vi raskere kan hjelpe deg.